„Vreau să vă spun că acțiunile pe care Primăria le-a deținut la Portul Constanța le-am pierdut definitiv și nu le vom mai recupera niciodată. Asta înseamnă o pierde în bugetul Primăriei pentru anul viitor de 2,5 milioane de euro pentru că a apărut hotărârea Curții Constituționale care nu spune cum credeam noi că acțiunile ar fi trebuit să fie date municipiului și nu Consiliului Local, ci spune că toată legea este neconstituțională, că transferul de acțiuni ar fi trebuit făcut pe bani, că Guvernul și Parlamentul ar trebui să stabilească o legislație specifică privitor la aceste transferuri. Cu alte cuvinte înseamnă că și alte porturi, aeroporturi și unități de-astea care au fost transferate către autoritățile locale au fost transferate neconstituționale având în vedere această hotărâre, dar sigur alea nu au fost atacate”, a declarat Radu Mazăre, joi, la finalul ședinței Consiliului Local.
El a precizat că anul viitor când va fi realizat bugetul pentru 2015 trebuie tăiată suma de 2,5 milioane de euro.
„Constanța nu va mai avea o acțiune la Portul Constanța și niciun ban de pe urma Portului Constanța. Când vom face bugetul, acești 2,5 milioane de euro nu o să-i avem. Când calculăm bugetul vedem de unde tăiem și reducem acești 2,5 milioane de euro pe care îi încasam din 2008”, a precizat primarul Constanței.
La începutul lunii octombrie, Curtea Constituțională a decis că este neconstituțională trecerea la Consiliul Local Constanța a unui pachet de peste 1,3 milioane din acțiunile deținute de stat la Administrația Porturilor Maritime Constanța, ceea ce reprezintă 20% din capitalul social.
În prezent, Ministerul Transporturilor este acționar majoritar la Administrația Porturilor Maritime Constanța, cu 60%, iar Fondul Proprietatea și Primăria Constanța dețin fiecare câte 20% din capital.
Guvernul și Primăria Constanța doreau ca Ministerul Transporturilor să cedeze 13% din acțiuni Consiliului Local și să listeze pe bursă un pachet de 14% din titluri. Posibilitatea creșterii participației Primăriei Constanța a stârnit numeroase critici din partea operatorilor portuari și a sindicatelor din port, dar și în mediul politic de la nivel central.
Premierul Victor Ponta declara, în 12 august, că transferul de acțiuni de la Portul Constanța la municipalitate este un proiect care va fi dus la bun sfârșit.
„Răspunsul Comisiei Europene a fost că se recomandă României, după alte experiențe europene, ca statul român, într-o formă sau alta, pentru că statul român înseamnă autoritatea publică centrală – Guvern și autoritatea publică locală, să dețină peste 50 la sută. În ceea ce eu am propus și ce se va face până la urmă, statul român, prin autoritatea publică centrală – minister și locală – Primărie, Consililul Local, va deține chiar mai mult decât 51 la sută, va deține 65 la sută, restul trebuie intrat în procedura de listare la Bursă. Deci, încă 15 la sută din ceea ce are ministerul eu cred că este bine să fie scos pe Bursă pentru că în acest fel Portul Constanța va putea să fie o companie în primul rând transparentă, deschisă să atragă investiții, să se poată dezvolta”, spunea atunci Victor Ponta.